Ki tudja miért, de egyre több a megkésett beszédfejlődésű gyermek manapság. Mondják az óvodapedagógusok, de sok szülő kér tanácsot tőlünk is. Talán amiatt, hogy a mai gyerekeket egyre több vizuális inger éri a technika fejlődésének köszönhetően (többet néznek TV-t, vagy másmilyen képernyőt). Vagy talán amiatt is, hogy szüleik egyre kevesebbet beszélnek hozzájuk, mesét is kevesebbet mesélnek idő hiányában. Nagymama nincs, messze lakik, vagy ritkán elérhető.
Hogyan tudsz te, mint szülő tenni annak érdekében, hogy gyermeked szépen beszéljen, és gond nélkül megértesse magát, mire óvodába kerül? Hogyan tudunk mi ebben segíteni?
1. Kezdeményezz, reagálj, ismételd el
A beszéd kialakulását sokféleképpen segítheted. Már az első kiadott hangokra reagálj, mintha értelme lenne annak, amit mond neked.Kezdeményezz vele beszélgetést, mindent kommentálj, amit közösen csináltok. A fontos szavakat többször is ismételd el lassan, érthetően és majd látod, hogy gyermeked közben a szádat figyeli. Hiszen utánzással tanul szinte mindent a korai években. A beszéd fejlődésére irányuló kutatások azt mondják, hogy hamarabb megtanultak azok a gyermekek beszélni, akikkel az anyjuk “párbeszédet” alakított ki. Tehát reagált a kiadott hangokra, nem csak beszélt hozzájuk folyamatosan. Az a fontos, hogy a tőle jövő beszédhangokat értékeld és utánozd vissza, vagy reagálj rá másképpen, ezzel motiváld őt a beszédre.
2. Dalok, mondókák
A mondókák, dalok beszédfejlesztő hatását sokszor leírtuk már, azok legyenek mindennapjaitok része. Akár visszatérő mondókákkal is segítheted a fürdést, fogmosást, öltözést. Játékosan sokkal könnyebb a gyerekeket a “muszáj” tevékenységekre rávenni.
3. SzóKiMondóka, szókártyák
Amit a SzóKiMondóka a folyamathoz hozzátesz, az a szókártyák és a szavakkal folytatható játékok. A szókártyák már önmagukban is segítik a beszédfejlődést: Mi ez? Mi van ide írva? Mi van a képen? – kérdésekkel segítheted, hogy gyermeked mondja ki, amit lát. Tehát szavakat rendeljen a tudásához. Ha utána meg is mutatja magán a testrészt, vagy elvégzi a cselekvést, máris összekötötted az érzékelés különböző agyi területeit, ami által maradandóbb a tanulás. A kártyákon szereplő szavakat egymással is összevethetitek, különbségeket, hasonlóságokat keresve, hogy a részletekre figyelést is erősítsd, ami az olvasás előkészítését segíti. Mondatba rakhatjátok, meséket írhattok vele, játszhattok a szavak különböző jelentésével (pl. fül), hogy csak néhányat említsek.
Ha gyermeked már jól beszél, akkor használd az olvasás előkészítésére a szókártyákat. Keresse ki a kártyák közül azt, amit a könyvben épp elolvastál neki – a szóalakok megfigyelése a vizuális memóriát fejleszti. Később már ő mondhatja ki, a kép alapján a soron következő kiemelt szót. Így már együtt olvastok, és ő is kedvet kap ahhoz, hogy az olvasással közelebbről is megismerkedjen.
2-6 éveseknek ajánljuk a SzóKiMondóka termékeit, de én jobban szeretem azt mondani, hogy a beszédfejlődés elindulásától az önálló olvasás kialakulásáig. Tehát onnantól kezdve, hogy járni már megtanult, és felgyorsult beszédfejlődése lesznek segítségedre a szókártyák és a Szülői útmutatóban felsorolt további tippek és ötletek.
Egészen az önálló olvasás kialakulásáig segítjük a beszéd, az olvasás előkészítését, s amikor gyermeked már magától is olvas, és jól olvas, akkor mondhatjuk, hogy nincsen ránk szükség. (Persze sok nagy testvér épp ilyenkor élvezi a legjobban a játékcsomagokat, hiszen kistestvérét taníthatja vele…)
Jó szórakozást és ne feledjétek, ha vásárlóink vagytok, az érintett területekkel kapcsolatos kérdésekre szakértői választ kaptok, ha megkerestek vele minket! Itt hozzászólásban, emailben (szia@szokimondoka.hu ) vagy a Facebookon.