Óriási öröm van bennem, amikor arra gondolok, hogy hamarosan megjelenik a Móna és Marci kirándul szókártyás mesesorozat az 5 érzékről utolsó része, az Emlékezés. Utoljára 2019-ben volt ilyen, akkor a Testrészek mesesorozat utolsó kötete, a Test mese jelent meg a Könyvfesztiválra és hatalmas öröm volt. A Testrészek mesesorozatot 2016-ban indítottuk el a Láb és kéz mesével és 3 évbe tellett, mire megjelent a sorozat többi kötete is. Ennek a sorozatnak az első kötete, a Készülődés 2018-ban látott napvilágot és a második kötetre két évet kellett várni. Utána már viszonylag gyorsan jött a többi rész, tavaly 2 kötet jelent meg és idén áprilisban jön az utolsó. 

Miért az 5 érzékeszervről kértünk meséket Molnár Krisztina Ritától? 

Logikusnak tűnt, hogy a testrészekkel való ismerkedés után arról jelentessünk meg meséket, hogy milyen szerepet kapnak a testrészek az érzékelésben, melyik mire való, milyen információkkal járulnak hozzá a világ megismeréséhez. Hiszen a világgal ismerkedő kisgyermek az érzékszervein keresztül tanul a világról, mégha nem is nevezi meg az érzeteket, akkor is feldolgozza és elraktározza azokat. A kezével, szemével, fülével felfogott ingereket és azok információtartalmát beépíti gyorsan gyarapodó tudásába. Fontos tehát, hogy magát az érzékelést és az érszékszervek szerepét a gyermekek elé tárjuk egy könnyen emészthető formában. Fontosnak tartom, hogy megtanítsuk a gyerekeknek az érzetekhez kapcsolódó szavakat, hogy meg is tudják nevezni azt, amit látnak, hallanak, érintenek, szagolnak, vagy megízlelnek. 

Molnár Krisztina Rita az erdei kirándulást válaszotta témának az érzékszervek bemutatásához. Szerintem jobb terepet nem is találhatott volna, hiszen az erdő annyi információt hordoz, minden érzékszervünkre hat és rengeteg mondanovalója van számunkra. Jó lenne, ha sokkal több időt tudnánk eltölteni az erdőben. Jobban tudnánk figyelni magunkra és a természetre, könnyebben menne annak törvényei szerint élni. Csodálatos terepe a tanulásnak az erdő, az élővilág: állatok, növények megfigyelésének, de akár a fények-árnyékok, színek, hangok világát is magunkban szívhatjuk ott. Az erdő olyan tanítómester, akinek a szavára óriási szüksége van az emberiségnek és mégis úgy tűnik, nem hallgatunk rá, nem akarjuk meghallani a szavát. 

Molnár Krisztina Ritának is feltettük többek közt ezt a kérdést, a vele készített interjúnkat itt olvashatod.

Mit üzen a gyerekeknek ez a sorozat? 

Az erdő üzenetét erősíti fel az öt kötet. Az első, a Készülődés, amelyben a gyerekek a másnapi kirándulásra készülődnek és belső szemeikkel látják az erdőt alkotó élőlényeket elalvás előtt. A kötet különlegessége, hogy megismerhetjük belőle az álomlátó szemüveget, ami segíti az elalvásban Marcit. Az Útközben mesében az erdő felé utazik a család és az autóban beszélgetnek arról, hogy kinek mi a kedvenc hangja. A fák között mesében már sétálnak az erdőben és az erdei bogarakat megfigyelve ismerkednek az erdő illataival. A tisztáson mesében pedig az erdei uzsonna ízei adják a mese témáját, a szókártyákon is a négy alapíz és a családtagok nevei szerepelnek. Az Emlékezés témája pedig a tapintás – a kirándulás estéjén a gyerekek leginkább arra emlékeznek vissza, milyen hideg volt a patak, kemény a kő, puha a fű, és érdes a cipő, ami kidörzsölte Marci lábát. Ezeken a mindenki által ismert érzeteken keresztül mi is odavarázsolódunk az erdőbe és átéljük a testvérpár személyes tapasztalatát, élményeit. Szerintem fantasztikus dolog, hogy csupán az érzetek leírásával mi magunk is a bőrünkön érezzük a hideget, meleget, szinte beszippantjuk az erdő illatát és érezzük a fűszálak tapintását is. 

Az érzetek nagyon erős ingereket hordoznak. A szagok, illatok például oda tudnak minket varázsolni egy korábbi emlékbe, érezzük azokat az érzelmeket, amiket akkor átéltünk. Ezért olyan fontos tudatosítani a gyermekekben az érzékszerveket, mert a testük információt gyűjt minden helyzetben, akkor is, amikor azt nem mi irányítjuk. Az érzékszerveken keresztül történő tanulás magától és magyarázatok nélkül megy végbe és sokkal jellemzőbb a kisgyermekeknél, mint a szavakkal közölt információ. 

Hogyan tudod gyermekedben tudatosítani az érzékszerveken keresztül begyűjtött információkat? 

Mi a SzóKiMondókánál úgy gondoljuk, hogy fontos a szavak ismerete, megtanítása, az önkifejezés. De a szavakkal érzeketek is kell társítani, ezért tanítjuk a szavakat mondókákkal, ezért egészítjük ki a tanulást cselekvéssel, mozgással. Amikor gyermekeddel foglalkozol, próbáld meg bevonni minél több érzékszervét, mert annál hatékonyabb lesz a tanulás. Minél kisebb a gyermek annál nagyobb szerepe van az érzékszerveknek és az érzeteknek, amelyekhez aztán szavakat próbálunk meg társítani, megnevezni azokat az érzeteket, amelyeket bennük a világ ingerei keltenek. 

Ebből a célból szókártyákat is tettünk a könyvekbe, amelyeken a mesében kiemelt szavak szerepelnek. A kötetek végén szókártyás játékgyűjteményt találsz, jó pár szókártyás játékleírással. További játékok, dalok és mondókák mélyítik a témában szerzett ismereteket és adnak alkalmat további családi játékra és szórakozásra. 

Biztos vagyok benne, hogy ez a kötet is a kedvencek között végzi majd a gyermek könyvespolcán és sokáig fog tudni új ismerettel szolgálni és kielégíteni a gyermek tudásvágyát a világról. 

Jó szórakozást! 

 

Nézd meg a bejegyzés videóváltozatát, ahogyan elhangzott a SzóKiMondóka Facebook oldalán: