Sokat írtunk már erről a témáról, de egyrészt, aki most kapcsolódik be, annak minden új, másrészt a tapasztalataink és a kutatások is bővülnek, így minden alkalommal más kerül előtérbe, ha a beszédfejlesztésről írunk. Vásárlói kérdőívünkben nagyon sokat kértétek, hogy írjunk errről a témáról, s magam is úgy érzem, hogy nem lehet a beszédfejlesztés témakörét kimeríteni. Mást jelent egy hathónaposnak, aki most próbálkozik először beszédhangokkal, mást egy egy-másfélévesnek, aki első szavait keresi, és mást egy jól beszélő háromévesnek, akinek a szókincsbővítés és az igényei helyes kifejezése kerül előtérbe az óvodába kerülés előtt.
Sok későbbi problémát megelőzhetünk, ha időben foglalkozunk a beszédfejlesztés kérdésével. Már magzati korban ki lehet alakítani azt a szokást, hogy rendszeresen mesélünk, verselgetünk, és éneklünk a picinek. Saját tapasztalataimmal is megerősíthetem, hogy az anyaméhben sokat hallott mondóka később megnyugtatja a babát. Ha tehát most vagy várandós, keress egy olyan mondókát, vagy verset, ami neked is nagyon tetszik, s ismételgesd a picidnek, amikor nyugalomban vagy. Nálunk ez a “Parimám csudaszép pejkó” Weöres Sándor vers volt.
Szülés után a babádhoz való beszéléssel tehetsz a legtöbbet gyermeked beszédfejlesztéséért. Fontosak a mondókák, dalok is, hiszen azok hatványozottan hordozzák magukban a nyelv zeneiségét és ritmusát és segítik a beszédkészség kialakulását.
Akik az idegen nyelvű nevelést kérték témának a kérdőívben, számukra mondom, hogy állítólag azokat a hangokat lesz képes a gyermek később replikálni, amelyeket az első 6 hónapban hall. Saját tapasztalataim alapján azt mondhatom, hogy ez az idő nem ilyen rövid, és 5-6 éves korig, ha nem is tanul még, de hall idegen nyelvet egy játszócsoport, vagy akár csak hanganyag keretében, az mind javára válik. Persze ez fokozottan igaz, ha a beszéd kialakulása előtt van kitéve az idegen nyelv hangjainak.
Beszélj tehát a babádhoz, amennyit csak tudsz és úgy, mintha párbeszédet kezdeményeznél vele. Nem tud még persze válaszolni, de érezze, hogy a beszéd egy interaktív dolog, és egész testünkkel részt veszünk benne. Fontos tehát a szemkontaktus, a mimika és a szájmozgás is. Amikor beszédhangokra emlékeztető hangot ad ki babád, tapsold meg, örülj neki, pozitív megerősítéssel további beszédhangok képzésére serkentheted. Nevezz meg mindent, ami mellett elhaladtok, cimkézd a tárgyakat, amivel találkozik, mintha képzeletben szókártyát ragasztanál a szembejövő dolgokra. Mint anya teszi ezt Marcival a szájmesében a Testrészek mesesorozat Szem és száj kötetében.
Beszélj hozzá egész mondatokban, és figyelj a személyes névmások helyes használatára is. Magadról ne egyes szám harmadik személyben beszélj (pl. anya most elmegy), hanem, ahogy egy felnőttnek mondanád: pl. “Most elmegyek” – ha nem akarod, hogy később újratanulja a nyelvet.
Amint képes rá, biztasd és várd el, hogy kimondja, amit szeretne. Ha megkapja, amit szeretne, anélkül, hogy megnevezné, elveszik a motiváció a beszédre. Ahogyan anya a Ki beszél? szókártyás mesekönyvben ráveszi Marcit, hogy kimondja, amit szeretne, azzal, hogy úgy tesz, mintha nem értené, amit Marci akar. Hidd el, ha csak úgy kapja meg tőled a macit, a kakaót, vagy azt, hogy felvedd, nagyon hamar ki fogja mondani az új szavakat.
A frissen megtanult szavak ismétlésére én szókártyákat használtam. Minden új szóból, amit megtanult, vagy amit szerettem volna neki megtanítani, szókártyát készítettem és azokkal játszottunk, gyakorolgattuk őket esténként. Ez persze sosem volt kényszer, feltartottam a kártyát, ha nem mondta ő azonnal, kimondtam én és mentünk tovább. Idővel igyekezett, hogy megelőzzön a szó kimondásában, hiszen tudta, hogy azzal örömet okoz nekem és bezsebelheti az elismerést. A néhány éves gyermeknek nincs is másra szüksége pozitív megerősítéshez, mint a szülei tetszésnyilvánítására.
Szókártyákat te is készíthetsz, de végre, tőlünk is rendelhetsz a játékcsomagok tartalmán kívül is szókártyákat. Ha még nem tetted, töltsd ki kérdőívünket arról, hogy milyen témában szeretnél szókártyákat látni és néhány héten belül megrendelheted.
Játékcsomagjaink pedig teljes körűen foglalkoznak a beszédfejlesztéssel, a kisfilm hatására sok kisgyermek kezdett el beszélni, a szókártyákkal megerősítheted és tovább fejlesztheted beszédkészségét, mesekönyveinkkel pedig a közös olvasás során alkalmazhatja is az így megszerzett tudást, miközben megérti az olvasás lényegét. Az útmutatóban pedig számos további tippet és játékötletet találsz kisebb és nagyobb gyermekek beszédfejlesztésére egyaránt. Pénztárcádnak megfelelően találhatsz nálunk megoldásokat a beszédfejlesztésre az ingyenes anyagoktól kezdve, az olcsóbb termékeken át, mint a szókártyák, vagy szókártyás mesefüzet, egészen a minden érzéket bevonó és minden készséget fejlesztő játékcsomagokig.
Szakértőink pedig örömmel állnak rendelkezésre, ha kérdésed van, elakadsz, vagy további segítségre van szükséged.
„Csak el akartam mondani, hogy mennyire boldog vagyok…c
Az alábbi videóban összefoglaltam a bejegyzés lényegét a SzóKiMondóka Facebook oldalán: