DSC_0761Kétnyelvű gyermekeket nevelő magyar anyukaként mindig is fontos volt számomra a magyar nyelv és a kultúra átadása.

 


A kezdetek

2009 nyarán kezdtem el járni akkor 10 hónapos kislányommal Siposné Varga Edit Zenebölcsi foglalkozásaira. Hasonló volt, mint az Ölbéli Dúdoló, Ringató, stb. – kisgyerekeikkel az anyukák közösen énekelnek, mondókákat játszanak el, együtt mozognak a minimális zenei kísérettel eljátszott népdalokra, gyermekdalokra, mondókákra. Ezt a lehetőséget haza is akartam vinni, így mikor megjelent Edit néni videója, rögtön megvettem. Nagy örömmel hallgattuk kislányommal, de az anyanyelv átadásának céljából többre vágytam, magyar nyelvű anyagokat szerettem volna elé tenni, hogy kétnyelvűként nevelkedve ne csak tőlem hallja a magyar szót.

Több külföldön élő szülő, barátaim is megfogalmazták ezt az igényt, illetve Magyarországon élő szülőkkel arról beszélgettünk, hogy a legtöbb esetben idegen nyelvről lefordított, a magyar kultúrától messze álló anyagok, játékok árasztják el a játék- és könyvesboltokat. Így született meg bennem az ötlet, hogy szeretnék egy olyan interaktív, a magyar kultúrára épülő készségfejlesztő programcsomagot létrehozni, amivel játékosan fejleszthetem gyermekem.

Hogy készült a SzóKimondóka?

2010 nyarán én kezdtem el házi eszközökkel a megvalósítást. A saját gépemen kezdtem el összevágni az általam felvett anyagokból a kisfilmet, ami több anyukához is eljutott, és Goda Kriszta filmrendező is elkérte kislányának. Az ő bátorítására döntöttem úgy, hogy közkinccsé teszem az ötletet és megvalósítjuk professzionális keretek közt is a SzóKiMondókát.
SONY DSCNagy kaland vette ezzel kezdetét, a kreatív folyamat mellett bele kellett rázódni a vállalkozások világába, illetve egygyermekes anyaként vágtam bele a SzóKiMondóka létrehozásába és ma már három gyermekem mellett dolgozom ezen a projekten. Hosszú, kacskaringós út vezetett a mai helyzethez, amelynek állomásai a terhességeim és anyaszerepem mellett start-up versenyek, pályázatok, szponzorok, hitelezők és a befektetők iránti keresés volt. Egyre több ismert művészt sikerült megnyerni ötletemhez, Lackfi Jánost a SzóKiMondóka meséinek megírására, később versek, dalszövegek írására is, hogy minden fejezetben legyenek új dalok, az ismert gyerekdalokon, mondókákon túl is.  A hangfelvételeken Szalóki Ági és Szász Márk Boka énekelnek, megszületett főcímdalunk és azóta több slágergyanús dallam, nóta is. Egy hosszú, összetett kreatív folyamat  fontos állomásához ért el SzóKimondóka a mostani bevezető fejezet megjelenésével. A filmforgatás, a hangfelvételek, a mesék megírásának és illusztrációjának első szakasza ezzel lezárul, és ennyi munka után végre a kezünkben tarthatjuk a SzóKimondóka bevezető fejezetét, Óvoda címmel.

És végül… Mi is az a SzóKiMondóka?

logo2015.03.09A film készítése, a mesék illusztrálása, de a szülőknek szóló útmutató összeállítása során is a legfontosabb az
volt, hogy művészi színvonalú, igényes munkát végezzünk.  Nem csak a gyerekek szórakoztatása a SzóKiMondóka célja, hanem nevelése és tanítása is vizuális, kulturális, nyelvi téren.  A táncoknak, mozgásoknak és a tartalomnak köszönhetően sok egyéb határterületen is hatékony. Emellett a környezeti nevelés is kiemelt jelentőséget kapott, ez volt az egyik fő indok, amiért belevágtam ebbe a feladatba. Nehéz pár szóban megfogalmazni, hogy mi a SzóKiMondóka amiatt, mert annyira összetett, olyan sok területet érint. Az elemei felől szoktam megközelíteni, ha egyszerűen akarom megfogalmazni: “film és mese és szókártya” – ahogy a Mókadal is mondja. Vagy SzóKiMondó Kadal. Ha a hatásai és alkalmazási területei felől nézzük: szórakoztatás, fejlesztés, szülőkkel töltött minőségi idő, mindez a magyar kultúrára, nyelvre építve, nem idegen nyelvről lefordítva. A fejlesztési területek pedig sokan vannak ahhoz, hogy itt mind felsoroljam.

Segíti a megértést, ha azt mondom: mi vagyunk a magyar Szezám utca, Eöveges professzorral és Móka Miki mókatárával kiegészülve. Csak mi kilépünk a képernyőből a nappaliba és szétszóródunk a földön szókártyák formájában, majd belekúszunk a mesekönyvbe és ott összeállunk egy mesévé, amellyel már a hálószobába is elkísérjük a gyermekeidet. Ebben a fejezetben tovább nem megyünk, de ha eljutunk a Család fejezet megjelenéséig, akkor belopakodunk álmaikba, a Víz fejezetben pedig a gyermekek fürdetésénél is segítünk nekik megmosni minden tagjukat, s evés előtt a kezeiket. Minden fejezettel valami újat tanítunk és tanulunk, segítségünkkel könnyebb lesz a világgal való ismerkedés, annak meghódítása.