Ezen a héten arra kerestük a választ a SzóKiMondóka blogjában, hogy vajon mit nevezhetünk ’’jó játéknak’’, mennyi és milyen típusú játékokra van szüksége gyermekeinknek, azaz milyen játékok segítik leginkább fejlődésüket? 

Először is, itt is igaz a mondás, hogy a “Kevesebb, több.” Kevesebb mennyiségű játékszer elmélyültebb játékra ösztönöz, és mélyebb bevonódásra ad alkalmat. Míg a játékok lavinája túlterheltséget, elhalmozottság érzést, és érzelmi eltávolodást okozhat. Ezért akkor járunk el helyesen, ha a gyerekszoba nincsen teletömve játékokkal. Ha van üres felület a polcon, de legalább is, minden elfér rendezett formában.

Az általam nem régen megismert Kim John Payne: Egyszerűbb gyermekkor című könyve is ehhez ad segítséget. Vagyis ahhoz, hogy milyen játékoktól szabaduljunk meg a túlterheltséget okozó játékkupac csökkentése érdekében. 

A játékipar folyamatosan ontja magából a modernebbnél modernebb hi-tech játékokat. A reklámok, vagy a barátok nyomása miatt a gyerekek kérik is a szülőktől ezeket. Viszont fontos tudnunk, hogy egy játék annál jobb, minél kevésbé komplex, vagy bonyolult. A villogó kukásautó csak egyféleképpen használható, míg egy egyszerű kalap többféle funkciót betölthet a helyzettől, és a szerepjáték adta lehetőségektől függően. ,,A fantáziajáték során hozott döntések megalapozzák az egyéniséget, és megelőzik, hogy a gyerekek csupán passzív befogadói legyenek a számukra előrecsomagolt fogalmaknak és ötleteknek.”

A céltudatos tevékenységekre ösztönző játékszerek a legjobbak. A gyerekek leginkább a felnőttek mintáját modellezik: szeretnek barkácsolni, babázni, sütni-főzni, boltost, tűzoltót stb. játszani. Ehhez szerszámok, kötények, kalapok, kendők, babaruhák kellenek. Méghozzá tartós, változatos és élethű anyagokból. A műanyag kalapács például nem fogja az igazi érzést kelteni az öt éves gyermekben. A játék az élmény miatt fontos. Minél többfélét tehetnek és tapasztalhatnak az önálló játéktevékenység közben, annál közelebb érezhetik magukhoz a világot.

A céltudatos tevékenységek pedig ellensúlyozzák az elveszettség érzését. A tevékenyen felnövő gyerekek, akik kiveszik a részüket a teendőkből, arccal máris a kompetencia, az aktivitás és az autonómia felé fordulnak. Remek alkalom a bevonódásra például az otthoni közös sütés-főzés. A  fentiek alapján egyszerűsíthetjük együtt a gyermekszoba tartalmát, és megszabadulhatunk a haszontalan, idegesítő, túlságosan stimulatív, vagy elromlott játékoktól is.

Ha tetszett ez a bejegyzés és érdekelnek további ötleteink, híreink a készségfejlesztés, olvasás előkészítés, a magyar kultúra megőrzése,  a közös játék során témákban ITT feliratkozhatsz a hírlevelünkre.