6 képesség, amelyre gyermekednek szüksége lesz a jövőben
Folytatjuk a Scholastic magazinban olvasott cikk ismertetését arról, hogy a jövőben milyen képességekre lesz szüksége gyermekeinknek a boldoguláshoz, és hogyan segíthetjük ezek kialakulását, mi szülők. Ha nem olvastad az első részt ITT megteheted. Az alaphelyzet a következő:
Lépj 20 évet előre az időben, 2035-öt írunk. A most 5 éves gyermeked 25 éves és munkára van szüksége. Tanítsd meg neki ezeket a kulcsképességeket és felkészíted vele az életre – akármilyen területen is dolgozik majd.
4. 3 dimenziós gondolkodásmód
A tárgyak valós látásmódját, és, hogy hogyan férnek be egy adott helyre – ezt nevezik a tudósok térbeli tudatosságnak. Minden nap használjuk ezt a tulajdonságot, például vezetés közben, vagy amikor bevásárlókocsit tolunk az áruház polcai közt.
A térbeli tudatosság matematikai ismereteink alapköve – mondja David Lubinski, Ph.D. a Vanderbilt Egyetem pszichológia professzora. Ennek erősítése sok foglalkozásban hoz előnyt gyermekeink számára, mint például építész, sebész, divattervező, stb. Minden ilyen szakmát űző embernek el kell képzelnie a végeredményt, mielőtt nekilát a munkának, legyen az egy új szív, egy ház vagy egy estélyi ruha.
E készség fejlesztése különösen a lányok számára fontos, hiszen azok a játékok, amelyeket a fiúk kapnak a szülőktől (Lego, vonat, építőkockák) már megtanítják használóikat arra, hogyan illesszenek össze, hozzanak létre új dolgokat. Lubinski szerint azonban ez nem elég, és az iskola sem támogatja megfelelően ennek a kulcsképességnek a fejlesztését. Szerencsére erre is vannak házi módszerek:
A jó játékok használata
A videójátékokról általában negatívan beszélünk, de azok például, amelyekben városokat lehet építeni virtuális elemekből, mint a Minecraft, segítik a térbeli tudatosság kialakulását. “Egy egészséges egyvelege a szórakozásnak, kreativitásnak, mérnöki látásmódnak és a szociális média elemeinek” – mondja Levine. “És a kisebb testvérek jól tudnak együtt játszani az idősebbekkel.”
Adj ki építési rendeletet
Egy hatékony módja annak, hogy el tudjuk dönteni, hogy egy Lego darab, vagy kocka a másik mellé, alá, vagy fölé kerüljön, párhuzamosan vagy merőlegesen az előzőre, amikor a gyermeked olyan komplex építményeket alkot, mint egy híd vagy egy mélygarázs. Annak érdekében, hogy a jövőben még kifinomultabb építményeket készíthessen gyermeked, fényképezd le, így örökítsd meg a kész alkotást.
Kapcsold ki a GPS-t
A térképek is a térbeli tájékozódást segítik, így tarts egyet a kocsiban, készenlétben, arra az esetre, ha gyermeked megkérdezné: Mikor érünk oda? Segíts neki megkeresni a célpontot a térképen, és kérd meg, hogy kövesse az utat a térképen, és mondja meg, mikor vagytok félúton, az út háromnegyedénél, illetve mikor fogtok megérkezni.
5. Világos kommunikáció
Gyermekednek képesnek kell lennie arra, hogy világosan és diplomatikusan elmondja, amire gondol – akár az osztályban beszél egy ötletéről, akár ha tőled szeretne több kiváltságot kicsikarni. Ahogy kommunikációs lehetőségeink gyors ütemben fejlődnek, felnőtt gyermekednek folyamatosan szüksége lesz erre a képességre. Jó eséllyel akár nonstop összekapcsolva lesz akár a világon bárhonnan származó kollégákkal, vásárlókkal, így a félreértések elkerüléséért mindent meg kell tennie. Hogyan tudsz neki segíteni ebben?
Kövesd a vezetőt
Minden játék, amelyben gyermekednek utasítást kell követnie, vagy adnia – akár a kitalált játékok is – segítenek neki abban, hogy jó kommunikátor legyen. Erősítheted ezt a következő gyakorlattal: kösd be a szemedet és kövesd gyermeked utasításait, hogy a szobában megtalálj egy elrejtett tárgyat. Aztán cseréljetek, hogy a gyermeked mindkét szerepet gyakorolhassa: tudjon követni és utasításokat adni, vagy leírni az utunkba kerülő akadályokat.
Alkossatok mesefonalat
A fűzött mesék nagyon jó módjai annak, hogy a hosszú autóutakat értelmesen eltöltsük, vagy ebéd alatt a beszélgetés fonala ne szakadjon meg. Kezd el a mesét úgy, hogy alkoss egy hőst és egy helyszínt. A sorban következő személy hozzáad még pár dolgot, és így tovább. Bátoríts mindenkit, hogy jó 15-30 másodpercet tegyen hozzá a történethez. Idővel gyermekeid megtanulják, hogy megfigyeljék a mese eredeti fonalát, s ahhoz igazítsák későbbi gondolataikat, árnyalva az eredeti történetet, s előkészítsék az utánuk következők számára a teret.
6. Kreatív gondolkodásmód
A kreativitás a lehetőségek elképzelése – az a tulajdonság, amelyre minden főnöknek szüksége van, attól függetlenül, hogy felnőtt gyermeked egy osztály nyugtalan másodikost tanít, vagy éppen a depresszió génjét szeretné elkülöníteni. A szülők segíthetik a gyerekek eredeti gondolkodásmódjának kialakulását, ha ugyanazon a folyamaton viszik végig őket, amin a mérnökök is végigmennek, mondja Charbonneau: először feltárják a kérdést vagy a problémát, aztán ötletelnek a megoldásokon, majd meghatároznak egy tervet, amit meg is valósítanak. A következő tevékenységek épp ezt segítik:
Mindennapi fizika
Adj kisiskolás gyermekednek egy gombolyag kötelet, ragasztószalagot, és egy feladatot, amelyben mondjuk, azt kell megoldania, hogy a folyosóról felkapcsolja szobájában a villanyt. Ez nem könnyű egy kisgyermeknek, mert egészen új gondolkodásmódra van szüksége – mondja Charbonneau. Segíthetsz neki olyan ötletekkel, hogy használjon egy közeli szöget, kiszögellést az ágyon, vagy az ajtófélfán. De vigyázat! A feladatot a gyermeknek kell megoldania segítség nélkül!
Alkossatok szivárványt mindenhol
Ahogy mosogatsz, vagy a főtt tésztáról öntöd le a vizet a napos ablak közelében, kápráztasd el a gyermeked a szivárvánnyal, ami a víz szűrőn való átfolyatásával keletkezik. Aztán bíztasd, hogy találjon más módokat is a fény megtörésére: zseblámpával, vagy a kerti locsolóval, más vízspriccelővel. Kereshet a háztartásban is olyan eszközöket, amelyek prizmaként működnek: ékszer, kristályváza, nagyító, stb.
Ti mit adnátok még hozzá? Szerintetek melyek azok a tulajdonságok, képességek, amelyekre a jövő felnőttjeinek leginkább szüksége lesz? Szerintetek fontos az ez irányú készségfejlesztés? Várjuk véleményeteket, ötleteiteket!
(Josh Garskof a www.scholastic.com/parentandchild újságban 2014 márciusában megjelent cikke alapján.)