/Hogyan segíthetjük a beszédfejlődés elindulását? 

Hogyan segíthetjük a beszédfejlődés elindulását? 

A következő hetekben a beszédfejlődés, a beszédfejlesztés, a szókincsfejlesztés témákat fogjuk feldolgozni itt a SzóKiMondóka blogjában. Arról írunk, hogy az első hangoktól kezdve, hogyan segíthetjük gyermekünket, egészen odáig, hogy ha már jól beszél, hogyan fejleszthetjük a szókincsét. Az első héten a beszéd elindulásáról lesz szó:

 

Beszéljünk hozzá

A beszéd kialakítását is – mint mindent – jobb minél korábban elkezdeni. Ha már a pocakban beszélünk a babához, azzal kialakítunk egy olyan szokást, amit könnyebb lesz megtartani később. Emlékszem saját gátlásaimra, mikor még az első babához beszélni kezdtem. Valahogy az elején rá kellett külön venni magamat a beszédre, hiszen tudtam, hogy úgysem érti azt, amit mondok. De az éneklés, verselgetés átbillentett ezen a gáton, s mivel sokat voltunk kettesben, később már nem volt gond beszélni hozzá, kommentálni, hogy mit csinálok éppen. A második babámmal pedig élénken él bennem az az emlék, hogy a kórházi takarítónő jegyezte meg, hogy milyen klassz, ahogy beszélek hozzá, s hogy ő már sok anyukát látott, de higgyem el, ez nem általános. 

A babához beszélni kell tehát, de ugyanolyan fontos az is, hogy a beszéd közben fenntartsuk a szemkontaktust, hogy kérdéseket tegyünk fel neki, s ha csak a szemével reagál, azt is díjazzuk egy mosollyal, vagy másmilyen pozitív megerősítéssel. Ne a levegőbe beszéljünk tehát, nem hallania kell csak a beszédet, hanem részt kell vennie a kommunikációban, igyekezzünk tehát vele párbeszédet folytatni

 

Utánozzunk

Amikor az első hangokat kiadja gyermekünk, azt azonnal vegyük észre, díjazzuk, utánozzuk – ezzel benne is kialakítva az utánzást, hiszen így fog megtanulni beszélni, ha az utánzásra tőlünk mintát kap. Először mi utánozzuk az ő hangját, aztán azon egy picit változtatva tőlük várjuk az új hang megismétlését. Közben mindent megnevezünk: az ételt, amit eszik, a kanalat, egyszerű szavakat használva, ragozatlanul, többször ismételve. Persze egész mondatokban beszéljünk vele ilyenkor is, de amikor a szavakat tanítjuk, azok legyenek mindig ugyanabban a formában és hangsúllyal kiejtve, hogy megkönnyítsük a megjegyzésüket. Artikuláljunk rendesen és figyeljük meg: ha a kicsi kész a beszédfejlődésre ilyenkor főként a szánkat nézi majd. Amikor csak egy hanggal is igyekszik a kicsi utánozni az éppen kimondott szót, akkor örüljünk, tapsoljunk, dicsérjük meg érte. A beszédfejlődés fő időszaka a járás kialakulása után kezdődik, de addig is utánoz majd hangokat, szótagokat. 

 

Barátunk a tükör

A tükör elé ülve játszhatunk a szájunkkal, bolondozhatunk, hangokat adva ki. Hamarosan ő is utánozni fog minket és ezzel megnöveltük az emberi hangok képzésének esélyét. Az első beszédhangok többnyire a véletlen művei. A pozitív megerősítés és a visszatérő alkalmak során alakul ki az a képesség, hogy tudatosan fog tudni előidézni beszédhangokat. Később pedig megismételni a szavakat, még ha az csak távoli rokona is marad az eredeti szónak. Biztassuk rá, hogy mondja ki, amit szeretne, hiszen ha a céljai elérésére tudja használni a beszédet, azzal egy további, erős motivációt kap.

 

Kétnyelvűen

Ha gyermekünket kétnyelvűen szeretnénk nevelni, akkor mindezeket mindkét nyelven kell számára biztosítsuk. Arról nincsen tapasztalatom, hogy egy személyben hogyan lehet kezdetektől két nyelvet átadni, de abban igen, hogy ha a családban különböző anyanyelvűek a szülők. Ebben az esetben mindkét szülőnek a saját nyelvén – és csak azon – kell a gyermekhez beszélnie. Már egészen a kezdetektől és minél többet, mert kezdetben a kétnyelvű gyermekek beszéde lassabban fejlődik. A gyermek így két nyelv hangzásvilágával és szavaival ismerkedik és természetes lesz számára a két nyelv jelenléte az életében, s nem keveredik össze, ha azokat más-más személyhez tudja kötni. 

 

Gyakoroljunk

A fontos szavak megtanulásához jól használhatjuk a SzóKiMondóka csomagjaiban rejlő szókártyákat is. Ha megkérdezzük a kártyát feltartva: Mi ez? Akkor válaszként ki kell, hogy mondja a szót, legjobb tudása szerint, a kártyán lévő rajz alapján. Ha már kimondja a fontos szavakat, akkor ügyeljünk arra, hogy érthetően mondja, de ne úgy javítsuk, hogy azt érezze rosszul mondta, mert azzal kedvét szeghetjük. Inkább mondjuk ki utána helyesen, így például:  

– Kakaló. 

– Kakaót kérsz? Mondjad: Kakaót kérek. 

És persze a dicséret is nagyon fontos az igyekezetéért. Ha a szavakat már jól mondja, akkor a mondatokat próbáljuk meg kihúzni belőle. Mindig egy picit többet várjunk el tőle, mint amire éppen képes, de csak egy kicsit, tudva, hogy teljesíteni is tudja a kérésünket, hiszen a sikerélmény a legfontosabb a tanulás folyamatában és ez nincsen másképp a beszédtanulással sem. 

Jövő héten folytatjuk!

Szerezd be SzóKiMondóka játékcsomagodat!  A fent említett játékcsomagok 2017.02.01 és 02.28 között 30% kedvezménnyel kaphatóak webáruházunkban. Kattints ide

By | 2017-02-02T09:07:50+00:00 január 26th, 2017|beszédfejlesztés, gyermeknevelés, készségfejlesztés|0 Komment

A szerzőről:

Szólj hozzá! Érdekel a véleményed!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Hallottátok? Láttátok? Készségfejlesztő kategóriában az Ország Játéka lett a SzóKiMondóka 2017-ben!

Ezt a versenyt a Játéknet találta ki eredetileg abból a célból, hogy a karácsony előtti vásárlási lázban segítsen a szülőknek eligazodni a hatalmas kínálatban. Több kategóriában lehetett szavazni és egy szakmai zsűri is bírálta a játékokat. Bíztunk ugyan magunkban, de minket is meglepett az első hely, amit elnyertünk a szakmai zsűri döntése alapján.

Az már csak hab a tortán, hogy a közönségszavazatok díját is elhoztuk, ezt nyilván neked is köszönhetjük, hiszen itt is többször hirdettük a versenyt és a linkeket, ahol leadhattad ránk a szavazatodat. Tovább: