A Testrészek mesesorozat második kötetében a szemmel és a szájjal ismerkedünk. Miért éppen e két testrész? Valahogy nekem ezek úgy összetartoznak, mint a kéz és a láb, amelyek az első kötetbe kerültek bele. A kéz és a láb a két legfontosabb végtag, a szem és a száj pedig a fejen lakó, talán legfontosabb érzékszervek. S hogy miért annyira fontosak? Mit tudnak, és mit tesznek hozzá az érzékeléshez? Ezt legkönnyebben úgy tudhatjátok meg, ha vagy kiiktatjátok őket (mondjuk bekötött szemmel igyekeztek egy feladatot végrehajtani) vagy (mint Móna a mesében) csak arra az érzékszervre hagyatkozva próbáltok meg egy darabig működni.
A szájjal már nehezebb végrehajtani egy ilyen kísérletet:
- Mi lenne, ha csak szánk lenne?
- Folyton ennénk, vagy beszélnénk – gondolhatnánk. De mi mindent csinál még a száj? Beszélgessetek róla!
Mire használjuk a szánkat? Gondoljuk csak át!
1. Evés
Azt már könnyebb kipróbálni, hogy milyen úgy enni, ha abban csak a szánk vesz részt. Ha gyermeked szívesen próbál ki új dolgokat, akkor végezd el ezt a kísérletet vele:
Kösd be a szemét, kérd meg, hogy tegye hátra a kezét, és etesd te úgy, mint baba korában. Kérd meg, hogy figyelje meg saját magán, hogy milyen érzései keletkeznek közben. Nem látja az ételt, nem tudja megszagolni, de még az adagokat sem maga szabályozza. Ugye milyen jó, hogy már tudunk magunk enni?
Ha elég bátor vagy és szeretsz gyermekeddel játszani, cseréljetek szerepet! Kösd be a szemed, etessen most ő és te figyelj a közben keletkező érzéseidre. Biztos vagyok benne, hogy nagyon vidám étkezésetek lesz. Persze nem árt előtte szalvétát tenni a nyakadba!
2. Beszéd
Ha kisbabákhoz beszélsz, megfigyelheted, hogy ők beszéd közben a szádat figyelik. Azt próbálják ellesni tőled, hogyan formálod a szavakat, hogyan jönnek azok a szádból ki. Ezért a SzóKiMondóka játékcsomagok kisfilmjeiben megmutatjuk a beszélni most tanuló gyermekeknek közelről is, hogyan formálódnak ezek a szavak.
Amit, mint szülő tehetsz a gyermeked beszédfejlődése érdekében az az, hogy minél többet beszélsz hozzá úgy, hogy közben címkézel mindent, úgy ahogy anya teszi Marcival séta közben például: ,,Anya útközben végig mutogatott Marcinak. Mónát is így tanította meg beszélni: mindent megnevezett, ami csak szembejött velük.”
A címkézéshez hasonlóan a képek mellé odakerültek könyveinkbe a tárgyak nevei, amiket Marci útközben látott. Ha gyermeked most tanul beszélni, mondasd ki vele te is a tárgyak neveit. Így nem csak tőled hallja, de leírva is látja és maga is kimondja, több érzékszerven keresztül ismerkedik a szavak jelentésével.
3. Ének
A mesében Anya dallamot is tud ahhoz a mondókához, amit a lányok a játszótéren mondanak és meg is tanítja nekik a dalt. Ha nem ismered, a kötet végén a kották segítenek abban, hogy el tudd énekelni. Az éneklés (és a mondókák) fontosak a beszédfejlődés szempontjából is, de az önkifejezésben és a zenei nevelésben is segítenek nektek. Tudtátok, hogy a SzóKiMondóka weboldalán belehallgathattok a kisfilmeken szereplő zenékbe is? Kattints ide
4. Puszi
Ki ne szeretne puszit adni és kapni? Bár a kicsiket mindenki puszilgatja, tudtátok, hogy nem minden kultúrában tartozik a köszönéshez a puszi? Az ölelés inkább elterjedtebb, ami pedig nálunk nem divat. Amerikában pedig csak egy puszit adnak kettő helyett.
5. Mosoly
Mosolyogni sem tudnánk száj nélkül. Pedig a mosoly megszépíti az arcot és melegséggel tölti el azt az embert, akire rámosolygunk. Mérjük hát bőven, hisz minél gyakrabban osztogatjuk, annál több termelődik belőle.
Nem csak a mosoly ül ki a szánkra, hanem minden érzelmünk. A nem szavakkal kifejezett kommunikáció, a metakommunikáció megtanulása is a beszédfejlődés része.
Gyakorlat:
- Próbáljatok meg a tükör előtt ülve különböző érzelmeket kifejezni a szájatokkal!
- Játszatok: mutass ki egy érzelmet az arcoddal és gyermeked próbálja meg kitalálni, hogyan érzel! Cseréljetek szerepet is!
Rajz
Rajzolja le gyermeked a tükör előtt ülve a száját!
Ügyességi feladat
Próbáljon meg egy szívószállal pattogatott kukoricát az egyik tálból a másikba áttenni! Ez gyerekeknek egy logopédiai fejlesztő feladat is egyben, ugyanis az elhúzódó cumizás következtében a száj izmai erőtlenek lehetnek, ami meggátolja a szép beszédet. Ezen izmok fejlesztésére találták ki ezt a feladatot.
Beszéljétek át, vajon mit jelentenek az alábbi szólások, közmondások
1. Ne szólj szám, nem fáj fejem!
2. Akkor a szája, mint a bécsi kapu.
3. A keze nem, csak a szája jár.
4. Lakat van a száján.
5. Úgy áll a szája, mint akinek dinnyeföld nem jutott.
Reméljük, hogy érdekesnek találtátok összeállításunkat. Az előzőt a szemről ITT találjátok. Hamarosan pedig a Láb és kéz című mesekönyvünk segítségével készítünk egy összeállítást a lábról és a kézről is.
Jövő heti témánk: Miért fontos az olvasóvá nevelés? Lackfi János válaszait olvashatjátok.