Minden gyermeknek szüksége van rá, hogy legyenek kiszámítható, visszatérő elemek az életében. Ezek a rendszeres tevékenységek biztosítják számukra a napi ritmust, az állandóságot, a biztonságot. Hogyan tudjuk ezt növelni gyermekeink gyakran változó és hektikus életében? 

Úgy, hogy ha előző este megbeszéljük, mi vár rá másnap. Ha valami a szokásostól eltérő módon alakul, – például a nagyi megy érte az oviba helyettünk-, akkor ilyenkor érdemes előre azt megbeszélni. Lehet vizuális képekkel is segíteni a megértést, azok közelebb hozzák hozzájuk az élményt: a nagyi kezét fogva jöttök majd haza együtt az óvodából, és közben elmentek a kutyás ház mellett… Fontos, hogy ezek az előre megbeszélések nyugodtan, kellemes légkörben, szemkontaktussal, ráérősen történjenek, feszültségmentes hozzáállással, elegendő időt hagyva a visszakérdezésre, megbeszélésre. 

A kiszámíthatóság fontos olyankor is, ha elindulunk valahová. Elindulunk haza a játszótérről, vagy a barátoknál tett látogatásból. Adjunk egy tíz perces figyelmeztetőt búcsúzás előtt, hogy gyermekünknek legyen lehetősége befejezni azt, amiben éppen benne van. Így amikor elérkezik az idő könnyebb az elindulás. Gondoljunk csak bele a kettő közti különbségbe: indulás közben hátulról felkapjuk úgy, hogy nem számít rá gyermekünk, vagy velünk szemben állva szinte a karunkba ugrik – két teljesen más helyzet, más érzéseket fog kiváltani bennünk és számukra is teljesen különböző biztonságérzettel jár. 

A kiszámíthatóság és ritmus egyik mindennapi megjelenése az udvariasság. Ha megkérem valamire a gyermekem, azt “légy szíves” kifejezéssel teszem, amit a “köszönöm” követ. Ugyanezt várom el gyermekemtől is. A kérem, köszönöm és a szívesen a tisztelet jelei a családban, a mindennapok részesei.

Segítik a ritmust az állandó, visszatérő, vagy egymást követő tevékenységek is, mint például a fogmosás, vagy az evés előtti kézmosás. Ezek kialakításához eleinte nagy odafigyelésre van szükség. Maradjunk mellettük, szavakkal, vagy akár dallal, mondókával kísérjük az adott tevékenységet.

Bevizezed, majd szappanozod a kezedet, megdörzsölöd, lemosod, elzárod a vizet és megtörölöd a kezedet. Ehhez a 6 lépéshez egy dalt is írtunk Nektek, Kosz, kosz, kosz – ha koszos a kezed címmel, ami megjelent a SzóKiMondóka játékcsomag sorozat Víz fejezetébenHallgass bele!


Addig gyakoroljuk együtt
ezeket a tevékenységeket, míg biztosan nem mennek egyedül is. A ritmus kialakításához tartoznak olyan mindennapi dolgok akár, hogy mindig ugyanoda tesszük le a táskát, ha megjöttünk. Így nem kell később keresgetni a lakásban, ha szükségünk van rá.

A SzóKiMondóka játékcsomag sorozattal könnyedén alakíthattok ki napi rutint, visszatérő tevékenységeket. Mi reggel néztük meg a filmet, míg öltöztünk a díványon ülve. Ebéd után olvastuk a könyveket és este, lefekvés előtt játszottunk a szókártyákkal. Ez a szokás biztosította, hogy rákészültek a gyerekek, tudták, mi fog következni és maguktól is hozták a játék elemeit. 

Ha tetszett ez a bejegyzés és érdekelnek további ötleteink, híreink a készségfejlesztés, olvasás előkészítés, a magyar kultúra megőrzése,  a közös játék során témákban ITT feliratkozhatsz a hírlevelünkre.