/Ölbéli közös olvasás, avagy miben mások a SzóKiMondóka mesekönyvei? 

Ölbéli közös olvasás, avagy miben mások a SzóKiMondóka mesekönyvei? 

Sokan kérdeztétek már tőlünk könyveinket nézegetve, hogy miért vannak bizonyos szavak kiemelve, nagyobb betűvel, színessel. Ezt a kérdést megválaszolva született ez a bejegyzés, hogy bemutassuk mesekönyveinket, mi minden található meg bennük Móna és Marci történetein túl.

SzóKiMondóka tördelés, kiemelt szavak         

A SzóKiMondóka mesekönyvei az ölbéli közös olvasást szorgalmazzák, hiszen úgy tud leginkább érvényesülni az a különleges tördelés, ahogyan a könyveink készülnek.

Az oldalakon a szöveg és az illusztráció nem válik el egymástól, mint a legtöbb mesekönyvben, ahol a gyermekek szeme a képeket nézi, míg a szülő a szöveget olvassa. Mi összekevertük a képeket a szöveggel, kiemeltük a fontosabb szavakat, amelyeket ismétlünk, mellette a jelentésüket lerajzoltuk. Így idővel, a gyermekek is tudják mondani a kép alapján a mesében soron következő szót, ezáltal megértik az olvasás logikáját. Közben szemük a kiemelt szóalakokat is megfigyeli, miáltal fejlődik vizuális memóriájuk, az írott szövegből egyre több részletet vesznek észre, megfigyelik a hasonlóságokat, különbségeket. 

Célunk ezzel az, hogy felkeltsük a kicsik érdeklődését a szavak iránt, és természetes módon elégítsük ki kíváncsiságukat. Ezáltal készülnek az olvasásra, annak egyes részleteit megfigyelik, megértik. A rendhagyó tördelésünk tehát az olvasóvá nevelő módszertanunk fontos része.  

 

Zeneiség könyveinkben

A nyelvvel nem csak képileg játszunk, hanem a magyar nyelv zeneiségét is beépítettük könyveinkbe a mondókákon, verseken és a dalokon keresztül. A mondókáknak nagyon nagy szerepe van a beszédfejlődés során. Remekül közvetítik a nyelv ritmusát, kiemelik a rímelő szavakat, a szavak jelentéstartalmát.

A SzóKiMondóka mesekönyveiben a mese fonalába több helyen  beépítettünk mondókákat, néhol SzóKiMondókás átirattal úgy, hogy egy pluszt hozzátegyen a mese mondanivalójához (pl. Süti-süti pogácsát, apának, anyának, Marcinak, Mónának – arra indítva ezzel titeket, hogy saját családtagjaitok neveit tegyétek bele az ismert dalba.) Ezeket a mondókákat legtöbb helyen Móna mondja, így a gyerekek vele együtt mondhatják a mondókát, vagy őt utánozva maguk is kereshetnek rímelő szavakat, verseket kovácsolhatnak.

Népdalokat is fűztünk a mesékbe, amelyek szerepe a fentiek mellett a zeneiség erősítése, a zenei nevelés és tartalmas közös pillanatok megteremtése a közös éneklések során. A szülő éneke nagy ajándék a gyermek számára és a mesék végén található kottákkal igyekeztünk megkönnyíteni a szülőknek a dalok eléneklését. 

A Testrészek mesesorozat első kötetébe, a Láb és kéz című mesekönyvünkbe egy saját vidám versikét is beleírtunk. Ebben a versben hangutánzó szavakkal igyekeztünk bemutatni a gyerekeknek, hogy milyen hangot adnak ki az egyes cipők az utcán lépegetve. Így ez a vers tökéletesen alkalmas arra, hogy közösen eljátsszuk, és demonstráljuk a hangokat a cipőkkel, a hangunkkal, és mozgásunkkal is az adott cipőhöz illő módon dobbantva a földön. A mesében szereplő “bulit” így magunk is megvalósíthatjuk a nappaliban, vagy a folyosón a cipős szekrény előtt. Igazi közös bolondozás, ami kilép a könyv lapjairól, és a szavakkal való játékot közös, családi élménnyé teszi. 

Interaktív táblácskák

A mesékbe kis interaktív táblácskákat tettünk, amelyek alkalmat adnak a mesében szereplő események feldolgozására, a történtek megbeszélésére. A kérdéseket átgondolva, megválaszolva a gyerekek számára személyes élménnyé válik a közös olvasás.

 

Főhőseink – kistestvérek, nagy testvérek szerepe

Főhősünk, Móna is játszik a szavakkal. Amint egy problémán elgondolkodik, már előáll egy kétsoros versikével az aktuális helyzetről. Ezzel a gyerekeket is arra sarkallja, hogy maguk is álljanak neki rímeket keresni, faragni.

Móna másik jó tulajdonsága, hogy szereti tanítani a kisöccsét. Minden szülő nagy álma, hogy gyermekei együtt játszanak, egymást tanítsák. Erre a nagy testvérekben van is hajlam, – amit a meséink igyekeznek erősíteni, és amely természetes is valahol -, hogy a nagyobb, tanítsa a kisebbet. A kisebb testvérek pedig mindenben nagy testvérüket igyekeznek utánozni. 

S hogyan folytatódnak Móna és Marci kalandjai? Jövő heti bejegyzésünkből megtudhatjátok! 

By | 2017-02-24T14:11:51+00:00 február 24th, 2017|beszédfejlesztés, dalok, mondókák, együtt töltött idő, mesekönyv, olvasás|0 Komment

A szerzőről:

Szólj hozzá! Érdekel a véleményed!

Hallottátok? Láttátok? Készségfejlesztő kategóriában az Ország Játéka lett a SzóKiMondóka 2017-ben!

Ezt a versenyt a Játéknet találta ki eredetileg abból a célból, hogy a karácsony előtti vásárlási lázban segítsen a szülőknek eligazodni a hatalmas kínálatban. Több kategóriában lehetett szavazni és egy szakmai zsűri is bírálta a játékokat. Bíztunk ugyan magunkban, de minket is meglepett az első hely, amit elnyertünk a szakmai zsűri döntése alapján.

Az már csak hab a tortán, hogy a közönségszavazatok díját is elhoztuk, ezt nyilván neked is köszönhetjük, hiszen itt is többször hirdettük a versenyt és a linkeket, ahol leadhattad ránk a szavazatodat. Tovább: