Idén nyáron, egész pontosan július 23-án levelet küldtünk az Aldi, a Lidl és a Spar üzletláncoknak a SzóKiMondóka, a Humusz Szövetség, a Jane Goodall Intézet és a Tudatos Vásárlók Egyesületének aláírásával, arra kérve őket, hogy létesítsenek boltjaikban külön polcot a pálmaolajmentes élelmiszereknek. A felhíváshoz azóta a Felelős Gasztrohős is csatlakozott. 

Az ügy két okból is sürgető. Egyrészt az elmúlt 2 évben vészesen elterjedt a feldolgozott élelmiszerekben a pálmaolaj, egyre több helyen váltva ki az itthon termesztett repce, napraforgó és kukoricaolajat, megnövelve az élelmiszer által megtett utat, így megemelve azok környezeti terhelését. A másik, hogy a pálmaolajat javarészt esőerdőktől elvett területeken termesztik, és már most is jóval kevesebb erdőterület van világszerte, mint amennyi az általunk kibocsájtott széndioxid megkötésére képes. Ennek ellenére napi húsz hektárnyi terület kerül kivágásra (jobb esetben) vagy rosszabb esetben felégetésre annak érdekében, hogy a helyét pálmaolaj ültetvények vegyék át.

A folyamat megállítása a célunk, hisz nem csak a klímaváltozás megfékezésében van hatalmas szerepük a trópusi őserdőknek, de a biodiverzitás megőrzésében is. Számos állatfaj élőhelye ez a terület, amelyek nélkül veszélybe kerül az ökoszisztéma. Nem beszélve a növényekről, amelyek hatalmas szerepet töltenek be a helyi lakosok ellátásában élelemmel és orvossággal. Az utóbbi tíz évben számos állatfaj került a kihalás szélére, a klímaváltozás jelei pedig egyre égetőbbek.

Az áruházak válaszlevelei mind arról biztosítottak minket, hogy tettek lépéseket annak érdekében, hogy minden (Lidl) vagy bizonyos (Aldi: Natur Aktiv, Spar: Natur*pur Bio, Premium, Vital, free from és DESPAR) saját márkás termékeikből kivonják a pálmaolajat, illetve csak RSPO minősítéssel rendelkező pálmaolajat engedjenek meg (Aldi) saját márkás termékeikben. A kivonás határidejét a legközelebbre a Spar tette (idén év vége) azonban ők csak a többletértékkel rendelkező saját márkás termékekből tervezik a pálmaolaj kivonását év végére. Sajnálatos azonban, hogy ők még tiszta pálmaolajat is árulnak, 2 literes kiszerelésben. Válaszukban nem írták meg és azóta sem válaszoltak arra a kérdésre, hogy mi a tervük többi saját márkás termékük pálmaolaj tartalmával kapcsolatban. Örvendetes azonban, hogy saját logót terveznek a pálmaolajat nem tartalmazó termékeikre rátenni, azt azonban még nem lehet tudni, hogy ki fogja azt ellenőrizni. 

Az Aldi már megköveteli beszállítóitól, hogy RSPO minősítéssel rendelkező pálmaolajat használjanak saját márkás termékeikben, a Lidl ezt 2020 végéig tervezi bevezetni a saját márkás nem ehető termékek esetében és 2022 végéig a saját márkás élelmiszerek esetében.  Az RSPO minősítés röviden azt jelenti, hogy fenntartható forrásból származik a pálmaolaj és a minősítés követelménye, hogy nem esőerdőktől elvett területeken történjen a pálmaolajtermelés. Az RSPO minősítés legnagyobb hibájának azt látjuk, hogy a minősített pálmaolajat összekeverve nem fenntartható forrásból származó pálmaolajjal a keverék is megkapja az RSPO minősítést, függetlenül a keverék arányaitól. Ugyanakkor az RSPO minősítéssel rendelkező ültetvények környezetében is jelentősen csökkent az orángután populáció aránya, rendszeresen előfordultak erdőtüzek, csupán a környező lakosság egészségi állapota és egészségügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférése “lassabban romlott”, mint az RSPO minősítéssel nem rendelkező ültetvények környezetében, ahogy ezt a Piac és profit cikkében olvashatjuk. 

Összességében tehát nem tartjuk megoldásnak az RSPO minősítést a pálmaolaj környezetre gyakorolt rossz hatásainak a kivédésére, csupán eggyel jobb, de még mindig rossz alternatívának. A megoldás szerintünk az, ha kivonják a pálmaolajat az élelmiszerekből és a kozmetikumokból és visszatérünk azokhoz az olajokhoz és zsírokhoz, amelyeket a pálmaolaj elterjedése előtt alkalmaztak. Az Édesipari szövetség szerint ez lehetetlen. Mi pedig azt gondoljuk, hogy nincsen lehetetlen, ha a saját egészségünk és gyermekeink jövője forog kockán. Biztos vagyok benne, hogy megvagyunk kevesebb csokival, nápolyival és mogyorókrém nélkül is, de nincsen hatékony védekezés a klímaváltozás ellen a trópusi esőerdők segítsége nélkül. 

Ha csatlakozni szeretnél a kezdeményezéshez, kezdd el figyelni vásárlásaid során a polcról levett élelmszerek összetevőit és ne vedd meg, ha látsz benne pálmaolajat, vagy pálmazsírt feltüntetve. Még mindig vannak olyan kekszek és csokik is, amelyek anélkül készültek. Kedvenc boltodban pedig megkérdezheted az eladót, hogy tervezik-e pálmaolajmentes polc beállítását, annak érdekében, hogy ne kelljen órákat töltened az apróbetűk böngészésével.  

Köszönjük!