A SzóKiMondóka fejlesztési területei
Aki ismer minket tudja, hogy a kisgyermekek fejlesztése a mi fő szakterületünk. Nem külső beavatkozással, hanem a szülő által, mert ebben a korban a szülő több területen tudja egyszerre fejleszteni gyermekét és közben ő maga is tanul valamit róla, sőt talán még saját magáról is. Az első (és szerintem a legfontosabb) terület szerintem az érzelmi-szociális fejlesztés, amiben a szülőnek kiemelkedő szerep jut. Ez az, ami a gyermek világhoz fűződő kapcsolatát határozza meg, a helyét a világban. Ha ezen a területen fejlett, akkor jó eséllyel válik a társadalom hasznos tagjává, rendben lesz magával és a világgal. Ha eleget foglalkozol vele, kifejezed szeretetedet, neki is megmutatod, hogyan tudja kifejezni szeretetét, akkor már jó úton jársz ezen az úton. A szociális normák a következő lépés, a társas élet szabályai, amit fokozatosan tanul majd meg az óvodára készülve és ottan, de az érzelmi alap, amit te teremtesz meg, az lesz egész életében a biztos alapkő. “A gyermeket nem lehet túlszeretni.” – ahogy Máté Gábor mondaná.
A SzóKiMondóka eszközei ezt az alapot a közös tevékenységekkel segítik elő, az együtt eljátszott dalok, mondókák során, az összebújós, közös olvasások kapcsán,
és az érzelmek megnevezéséhez kapcsolódó szavak tanításával. Minden gyermek érez különféle érzelmeket. A szülő feladata, hogy ezeket elősegítse, bátorítsa, megnevezze és segítsen gyermekének megélni a különféle érzelmeket. Megtanítani kifejezni azokat a család által elfogadható módon. Nincsenek jó vagy rossz érzelmek. Minden érzelem fontos, mert a világhoz való kapcsolódásunk eszközei. A düh, a harag, a frusztráció nem rosszak, nem szabad eltiltanunk a gyermeket ezektől. Csupán annyi a feladatunk, hogy megtanítsuk neki, hogyan fejezzék ki érzelmeiket. Az elfojtott érzelmek problémát okozhatnak, aki nem tudja kifejezni haragját, nem fogja tudni kifejezni az örömét sem és sok jó élménytől fosztja meg magát azáltal, hogy nem tud érzelmileg kapcsolódni a körülötte élőkhöz.
A következő terület a beszéd. A SzóKiMondókát joggal nevezik a beszédfejlesztés hatékony eszközének mert sok kisgyermeknél indították el a beszédet szókártyáink, vagy interaktív filmjeink. A beszédindítás alapvető fontosságú annak érdekében, hogy gyermeked eligazodjon a világban. Ki tudja fejezni kívánságait akár idegen környezetben is, el tudja mondani az oviban, ha valami bántja, ha valami történt, ami felnőtt figyelmet igényel. De otthon is fontos, hogy kifejezze önmagát, megértesse veled, hogy mit szeretne, és megértse, amit kérsz tőle. Talán ez az a terület, ami nem igényel különösebb magyarázatot, hogyan tudod eszközárunkkal segíteni gyermeked beszédét: a szókártyák segítségével ez első szavakat tudod kihúzni gyerekedből, miközben beszélsz neki a képen szereplő szóról, vagy kérdezgeted róla (hol van, mire használjuk, stb.). Interaktív kisfilmjeink kimondatják a szavakat gyermekeddel, megmutatják jelentésüket, majd hozzákapcsolnak egy-egy dalt, mondókát. A szájközeli felvételek pedig kifejezetten segítik a szavak képzésének utánzását, ami a beszédtanulás eszköze.
A mozgásfejlesztés is fontos terület, aminek érdekében nagyon sokat tehetsz te is gyermekeddel otthon. Az egyszerű mozgásos mondókák sok jó hatással rendelkeznek, ami persze kihat a beszédre is, de alapvetően a mozgásfejlődést, a mozgáskoordinációt segítik. A Testrészek mesesorozathoz kapcsolódóan kidolgoztunk további mozgásos játékokat az egyes testrészekhez, amit úgy tudsz letölteni, ha a Facebookon iratkozol fel hírlevelünkre. A bonyolultabb mozgással járó körjátékok már több gyermeket feltételeznek, ezért egy mondókacsoport kell hozzá, vagy az óvodáig várni kell rá, de a gyermeked számára óriási előny, ha addigra már ismeri ezeket a dalokat, így csak a velejáró mozgást kell megtanulnia, hogy végre többedmagával eljátszhassa őket. A SzóKiMondóka játékcsomag sorozatba összesen 48 dal és mondóka került, ezek javarésze eljátszós, mozgásos mondóka és a filmekben látod is, hogyan kell eljátszani őket. De ha csak a mondókák érdekelnek, akkor Foglalkozz velem! online klubunkban már 35 dalt és 35 mondókát találsz, és elő tudsz fizetni csak erre a két modulra a hétből.
A végére hagytam a gondolkodást, mint fejlesztési területet. Szándékosan nem akartam ezzel kezdeni, mert a modern társadalomban annyi elvárás létezik, hogy sok szülő már az egészen kisgyermeknek is tabletet vesz, nehogy lemaradjon társaitól a fejlődésben. A nyelvi fejlesztést megelőzi a programozás ismerete, annak megtanítása, hogy a gyermek hogyan kezelje a képernyőt. Én tudom, hogy sok szülő jó szándékkal igyekszik gyermeke technológiai ismereteit előmozdítani, de nem lehet a beszédfejlődés elé helyezni a képernyőt, mert hátráltatni fogja a gyermek eligazodását a való, nem a virtuális világban. Persze van, ahol babysitter a képernyő és az vesse a szülőre az első követ, aki még nem alkalmazta ezt a technikát. A kulcs a képernyőidő alkalmazásakor, hogy
- 1. válogasd meg a tartalmat: kerüld a nem magyarul készült, szájmozgást nem tartalmazó tartalmakat, a passzívan fogyasztható tartalmakat, ami nem vonja be gyermekedet (mondd ki, mutasd meg, játsszuk el, stb.) valamint ahol nincsen összhangban az, amit hall, azzal, amit lát
- 2. korlátozd az időt – már napi 20 perc is sok lehet 2 év alatti kisgyermeknek a szakemberek véleménye alapján
- 3. legyél jelen a média tartalom fogyasztása közben és kommentáld, ami történik, vagy beszéljétek meg utólag, amit látott, hallott, verbálisan segítsed feldolgozni az őt ért ingereket
- 4. ne használ elalvás előtt, vagy ébredés után közvetlenül a képernyőt, mert károsan befolyásolhatja gyermeked alvását, agyi fejlődését.
A gondolkodás fejlesztése leginkább a világra való reflektálással érhető el: Hol van? Mire használjuk? Hogy mondod? Mit jelent? kérdésekkel, olyanokkal kezdve, amikre már tudja a választ és fokozatosan egyre nehezebb kérdésekkel állítani könnyen megugorható kihívások elé. Erre remekül alkalmasak a SzóKiMondóka szókártyái, később pedig a mesekönyvei, kezdve a meskönyveink előzékével. A SzóKiMondóka segítségével te magad, otthon tudod fejleszteni gyermeked ezen a 4 területen: beszéd, mozgás, gondolkodás, és érzelmi-szociális képesség. Nem mondom, hogy kizárólag a SzóKiMondóka elemei képesek erre, de mindenesetre jó hír, hogy egyetlen játékcsomag magában hordozza mind a négy fejlesztési terület lehetőségét és egyszerre ad megoldás ezen területek fejlesztési igényeire. És ha még kételkednél, hogy nektek való-e a SzóKiMondóka, olvasd el mi írnak rólunk a vásárlóink. Szerintem ezek után már csak azt kell eldöntened, hogy hogyan akarsz hozzájutni a SzóKiMondóka játékcsomagjaihoz: – megrendeled egyesével webáruházunkban – egyszerre többet rendelsz, hogy olcsóbb legyen egy játékcsomag és ne fizess a szállításért sem – vagy belépsz a Foglalkozz velem minden nap! klubba és egy alacsony havidíjért cserébe beszerzed minden kiadványunkat, mellé pedig a minden napra szóló foglalkozástervet. Na, melyiket választod? Nézd meg a bejegyzés videóváltozatát, ahogyan elhangzott a SzóKiMondóka Facebook oldalán: