Sziasztok! 

Aki követ minket tudja, hogy folytatásos sorozatba kezdtünk egy iskolai plakát nyomán, ami a “Kisgyermek intelme szüleihez” címet viseli. Az előző részt itt olvashatod el. Ezt a plakátot fiam iskolájában láttam meg és annyira megdobogtatta a szívem, hogy gondoltam, ha már írom a SzóKiMondóka blogot, bizony ezt is be kell vennem a témák közé és így közzétennem, hogy minél több szülő lássa. Nem, mintha nem tudnánk az itt közzétett igazságokat magunktól is, de mégis könnyű elfelejteni a mindennapok során azokat az értékeket, amiket az elején meghatároztunk magunknak, mert az élet a gyerkmeknevelés során is folyamatos kihívások elé állít minket. Ezért sokszor megalkuszunk – na, ezt a gagyi ételt, játékot, stb. még megengedem, aztán soha többet – mondogatjuk magunknak egy fáradt pillanatban, de elfelejtjük, hogy minden tettünknek következménye van és gyermekünk azt veszi alapnak, amit tőlünk lát. Nem árt ezért szerintem újra és újra elővenni elhatározásainkat, értékeinket, megnézni hol tartunk a felelős, önálló gyermek nevelésében és újraindítani a masinát, ha úgy érezzük letértünk az útról, vagy nem vagyunk elég hatékonyak ezen a téren. Az időnk ugyanis véges. 18-20 évesen kikerülnek kezeink közül és jóval előtte is már csak abból táplálkozhatunk, aminek az alapjait most letesszük. 

Az alapok letételére amúgy remek eszközök a SzóKiMondóka játékcsomagok, mert azt a fajta együttlétet, közös foglalkozást szorgalmazzák, amelynek következtében a gyermek tőled tanul, együtt játszotok, a szórakozás is hasznos, és egy mindent átfogó tevékenységgé válhat a szavakkal való játék. A közös olvasás pedig megalapozza gyermekedben az olvasás szeretetét, a betűk megfejteni akarását, mialatt játékosan tanít és a vizuális memóriát is fejleszti. Ezt most csak úgy zárójelben mondom, hogy ha még nem próbáltad ki, és keresed azokat az eszközöket, amikkel a későbbi közös tanulás alapjait leteheted, akkor feltétlen nézz bele játékcsomagjainkba. Ebből a célból készítettünk egy videót, ami felsoroltatja a SzóKiMondóka minden elemét és gyermekeddel közösen, ingyenesen kipróbálhatod, hogy mit jelent a szavakkal való közös játék. 

Folytassuk akkor az intelmek felsorolását, egy-egy rövid magyarázattal: 

6. Ne tégy úgy, mintha hibáim bűnök lennének! A kettő összekeverése megzavarja bennem az értékek megtanulását.

Mindenki hibázik. Te is. Ha elismered, hogy rosszul cselekedtél és mondjuk egy-egy hangos szavadért elnézést kérsz, ha úgy érzed, hogy az nem volt jogos, azt tanítod meg gyermekednek, hogyan vállaljon felelősséget tetteiért. Ha elismerjük a hibáinkat előttük, az csak látszólag rombolja tekintélyünket, valójában éppen, hogy árnyalja bennük a rólunk alkotott képet és mintát ad nekik a bocsánatkérésre. Ugyanígy, nekünk is különbséget kell tennünk a következményekben aközött, ha gyermekünk hibázott, vagy valami olyat tett, aminek a rögzülése jellemére lehetne negatív hatással. Ha valamit elvesz a polcról a boltban akkor, amikor már elég nagy ahhoz, hogy tudja, ezt nem szabad, a következmény lehet az, hogy vissza kell mennie és bocsánatot kérnie az eladótól, vagy hasonló. Ha azonban leejt egy poharat, ami összetörik, nem érdemes bűntetést kiszabnod, mert azzal azt tanítanád neki, hogy nem szabad hibázni. 

7. Ne védj meg a cselekedeteim következményeitől! Néha szükségem van arra, hogy a fájdalmak árán magam tapasztaljam meg a következményeket. 

Ez egy elég fontos jótanács. Szülőként legszívesebben kipárnánzánk az utat előttük, nehogy elessenek, nehogy megüssék magukat, nehogy fájjon neki valami. Ha verekedik az oviban, mi álljuk az óvónéni, vagy a másik szülő panaszát, nem ő. Ilyenkor oda kell őt is hívni, hogy meghallgassa, tetteivel mit okozott másoknak. Társasházban lakunk és alsó szomszédaink gyakran jönnek fel panaszkodni, hogy hangosan futkároznak a gyerekek. Ilyenkor ők nyitnak ajtót. Nem állok közéjük és a panaszkodó szomszéd közé, hogy megvédjem őket akkor sem, ha nem értek egyet a panasz jogosságával. Véleményem megtartom magamnak és hagyom, hogy ők állják a sarat a saját tetteikért. Lehet, hogy kicsit  óvatosabbak lesznek mozgásukban utána, de a fontos lecke, amit ezzel is tanulnak, hogy tetteiknek következménye van. Nem veszem el ezt a tanulást tőlük azzal, hogy megvédem őket. A jó szomszédság fenntartására törekszem akkor is, ha ez megalkuvást jelent saját elképzeléseimmel.  

8. Ne vedd rossz néven, ha azt mondom: Nem szeretlek. Legtöbbször nem te vagy az, akit nem szeretek, hanem azt a hatalmat, ami megakadályoz abban, hogy kedvem szerint cselekedjek. 

Mennyit hallom a gyerekektől: “I hate you.” Ilyenkor azt szoktam mondani: “Szeretni nem kötelező. Szót fogadni az.” Nem jelent valójában semmit, amikor ezt mondják csak azt, hogy gyakorolni akarják a hatalmukat. Amit jobb, ha meghagyunk nekik, hiszen valójában olyan kevés hatalmuk van. Olyan, mikor ezt mondják, mintha azt mondanák: “Haragszom rád.” Idővel persze jobb, ha valós érzelmeiket fejezik ki és valóban azt mondják, hogy “haragszom rád” ahelyett, hogy “nem szeretlek” de idő, mire eljutnak oda és hagyni kell megérni őket erre. Nem vedd túl komolyan ezt tőlük, ez az ő ellenállásuk az akaratuk megtörésére tett erőfeszítéseidre. Azért mondják, mert tudják, hogy ez fáj neked, de nem bántani akarnak, csak visszavágni valamiért. Ha te eleget mutatod ki nekik szereteted és mondod is nekik, hogy “szeretlek” ők is át fogják ezt venni tőled és legalább annyit hallod tőlük azt is, hogy szeretnek. Az érzelmi kötődés mindennek az alapja, a nevelés elengedhetetlen feltétele. Nélküle nincs egészséges gyermek. És ezt ők is tudják. 

9. Ne törődj sokat apró egészségi panaszaimmal! Néha csak azt szeretném elérni, hogy figyeljenek rám. 

Természetesen az ismétlődő panaszokat ki kell vizsgálni, hogy ki lehessen zárni a szervi okokat és sok panasznak lelki ok is lehet a hátterében. Ha ilyet tapasztalsz, figyelj oda még jobban, hogy elegendő időt töltsetek együtt jó hangulatban. Ha a panaszok nem szűnnek, elég lesz akkor az orvoshoz fordulni. De nem érdemes nagy ügyet csinálni egy-egy apróságból. Ha gyermeked megkapja tőled a rendszeres figyelmet, mert mondjuk naponta játszotok együtt, jó eséllyel megszűnnek majd ezek az apró panaszok. A könnyű játszadozásra remek lehetőséget biztosít a tavaly év végén megjelent játékmappánk, ami nem vár el túl nagy befektetést, sem elköteleződést a családtól, mint mondjuk a játékcsomagjaink, de ízelítőt ad a szavakkal való játékokból és a felhasználása is elég sokoldalú – emiatt nem fogtok egyhamar ráúnni. S hogy támogassuk a közös családi játékot, és téged is megjutalmazzunk azért, hogy idáig eljutottál a bejegyzés elolvasásában, most ezer forinttal olcsóbban adjuk neked a játékmappát, amennyiben éppen nem akciós, ezzel a kuponkóddal webáruházunkban: jatek1000

10. Ne korholj állandóan! Ha folyton zsörtölődsz, csak úgy tudok védekezni, hogy süketnek tettetem magam. 

Megint egy nagyon fontos intelem. S szerintem, aki ezt csinálja, észre sem veszi magán, hogy folyton pöröl a gyerekkel. Nem gondolja jelentőségteljesnek amit mond. Pedig minden szavunk az. Mint a SzóKiMondóka megalkotója hiszek a szavak erejében. Hiszem, hogy ha azt mondjuk gyerekünknek, hogy “hülye vagy” akkor ő annak fogja magát érezni. Biztos vagyok benne, hogy a negatív kritikával romboljuk önbecsülését. Ezért olyan fontos a dícséret, a biztatás és arról való biztosítása gyermekünknek, hogy hisszük, hogy meg tudja csinálni. Ezek mind bele vannak építve a SzóKiMondóka játékokba, ha játéknak fogod fel őket. A kérdezgetés, az erőfeszítések díjazása magával hozza, hogy elhiszi, képes rá és idővel képes is lesz kimondani a szavakat, majd felismerni őket, mondatba helyezni, kifejezni önmagát, stb. 

Célunk az önálló, önérvényesítő, kommunikatív, felelős, empatikus gyermek nevelése és a szülők olyan irányba terelése, hogy maguk is elhigyjék, képesek ilyen gyerekeket nevelni. Mert a kulcs nálad van gyermeked személyiségfejlődésének alakításához. 

Mi csak próbálunk segíteni neked ebben. 

Folytatjuk!

Az alábbi videóban összefoglaltam a bejegyzés lényegét a SzóKiMondóka Facebook oldalán: