Az elmúlt héten a Láb és kéz kötet kapcsán a lábunkkal játszottunk és ismerkedtünk. A testrészes játékokat folytatva, ezen a héten a kéz a téma. A kéz a Testrészek mesesorozatunk első kötetének a második testrésze, rögtön a láb után. A kéz talán a legfontosabb testrészünk, hiszen gondoljuk csak végig egy napunkat, hogy mennyi mindenre használjuk a kezünket. Gondolkodj közösen a gyermekeddel! 

Rögtön ébredés után kitakarózunk, megmosakszunk, felöltözködünk – ez mind elképzelhetetlen lenne a kezünk segítsége nélkül. Utána megreggelizünk, amikor is a kezünk juttatja el az ételt a szánkba. Fogat mosunk. Felvesszük a cipőnket és elindulunk. Útközben ajtókat, kapukat nyitunk, liftgombot nyomunk, kilincseket fogunk, járműveken kapaszkodunk.

 

Gyakorlatok a kézzel:

Próbáljatok meg hátratett kézzel játszani, vagy a kéz segítsége nélkül enni! Beszéljétek meg a tapasztalataitokat! 

 

Beszélgessetek róla:

  • Az óvodában mennyi mindenhez használjuk a kezünket? Kérdezd meg tőle, hogy vajon anya, apa, mit tenne a munkájában, ha nem tudná használni a kezét? 
  • Hogyan tudjuk fejleszteni a kezünket? 
  • Kérdezd meg gyermekedtől, hogy mit szeret csinálni a kezével! Pl. Szeretsz rajzolni, festeni, kötni, alkotni, tésztát gyúrni, gyurmázni, hajtogatni, varrni, dobni?

Jó tanács: Amit a kezeddel szívesen csinálsz, arra szánj tudatosan időt. Fejleszd abban a tevékenységben a kezedet és figyeld, ahogyan egyre ügyesebb leszel! A főzés is kezünkkel végzett tevékenység, és abban is egyre ügyesebbek leszünk idővel. Fontos, hogy szeressük azt, amiben fejlődni szeretnénk, mert különben nehéz motivációt gyűjtenünk a fejlődésre. 

  •  Jobb vagy balkezesek vagytok? Ha jobbkezesek, próbáljátok meg fejleszteni a bal kezeteket, és fordítva. Kérd meg gyermeked, hogy rajzoljon valamit az ügyesebbik kezével, és utána próbálja meg ugyanazt a másik kezét használva is lerajzolni. Ugye, milyen nehéz? Ne adjátok fel, hanem rajzoljátok le még kétszer egymás után. Észrevettetek változást, javulást? 

 

Tapsoljatok együtt ritmusra! 

Tapsolj egy ritmust, amit utánozzon gyermeked. Egyre bonyolítsd a ritmust, majd cseréljetek szerepet! Választhatsz egy verset is, aminek a ritmusát letapsolod. 

 

Például: 

Háp! Háp! Háp! – tá, tá, tá, 

Jönnek a kacsák! – ti, ti, ti, ti, tá, 

Hű, de éhes, hű, de szomjas – tá, ti, ti, ti, tá, ti, ti, ti, 

ez a társaság! – ti, ti, tá, ti, tá

 

Bú! Bú! Bú! 

Boci szomorú! 

De hogy feszít tyúkjai közt

a Kukorikú! 

 

Röf! Röf! Röf! 

Orra sárba döf: 

sonka-lábán Kucu néni 

fürödni döcög. 

(Részlet Szabó Lőrinc: Falusi hangverseny c. verséből )

Beszéljétek meg, mit jelentenek ezek a szólások: 

– Ég a keze alatt a munka. 

– Ragad a keze.

– Nem tudja a jobb kéz, mit csinál a bal. 

– Meg van kötve a keze. 

– Mossa kezeit. 

 

Dalok: 

Csip-csip csóka, vakvarjúcska, 

Komámasszony kéreti a szekerét, 

Nem adhatom oda, tyúkok ülnek rajta, 

Hess, hess, hess, hess, hess, hess, hess. 

 

Süti-süti pogácsát, 

Apának, anyának, 

Kedves kis bogárnak. 

 

Előre jobb kezedet, utána hátra. 

Előre jobb kezedet, utána rázzad, 

Utána uggi-buggi, utána forgás, (riszálás, forgás)

Tapsolj egyet pajtás. (taps ritmusra)

 

Előre bal kezedet, utána hátra. 

Előre bal kezedet, utána rázzad, 

Utána uggi-buggi, utána forgás, 

Tapsolj egyet pajtás.

 

Mondókák: 

Lassan forog a kerék, (karkörzés lassan)

mert a vize nem elég.

Gyorsan forog a kerék, (karkörzés gyorsan)

mert a vize már elég.

 

Kicsi kövér hüvelykapó, (a baba ujjait nyitogatjuk)

mellette a mutató, 

Langaléta hosszú bátyja, 

ez meg itt a fiacskája. 

Pöttöm Jancsi itt a végén, 

kicsi MARCI kezecskéjén. (itt a baba nevét mondjuk, a kezét megsimítjuk)

 

Még több mondókát itt találsz!