/Az anyanyelvmegőrzés eszközei és erőforrásai

Az anyanyelvmegőrzés eszközei és erőforrásai

Itt az ideje, hogy megint a külföldi magyarokhoz szóljunk. Mai cikkünkben igyekszünk összeszedni mindazokat az eszközöket és erőforrásokat, amelyekre támaszkodhattok, ha külföldön éltek és fontos nektek a magyar nyelv megőrzése. 

Az Eszköztár első helyén a KÖNYV szerepel. Miért? Mert a legegyszerűbb bárhova magaddal vinned. A tartalma pedig megnevettet, feldob, magadról tanít, vagy csak szórakoztat, tehát nem csak az intellektusodra, de az érzelmeidre is hat. Ha jó stílusban íródott, akkor olvastatja magát, kikapcsol, kiemel a hétköznapokból és akár teljesen elvarázsol. Emlékszem, mikor kiköltöztem New Yorkba, attól tartottam, hogy az új nyelvi környezet miatt a német tudásom megkopik és elolvastam egy new yorki hajléktalanokról szóló könyvet csak azért, mert németül íródott. Élmény volt összebújni a könyvvel és olyan volt, mintha én is ott lennék Manhattan füstös utcáin fizikailag. “Minden könyv hozzánktesz valamit.” – hirdeti a Libri kirakata és milyen igaza van. Egyre azonban ügyelj: nem elég megvenni a könyveket, hanem olvasni is kell őket! 

Gyerekek számára még nagyobb szerepe van a könyvnek hiszen ott a képi világ is hatalmas szerepet játszik és a gyermeki lélek nagyon igényli a meséket. A mesék segítségével tudja feldolgozni az őt ért lelki hatásokat, azok segítségével tud megküzdeni a kihívásokkal, az életében jelen lévő gonosszal (erőtlenséggel, bátortalansággal, stb.). A könyvek nem csak lelkileg segítik a kicsiket, de kultúrát, értéket is adnak nekik, rajtuk keresztül könnyen bele tudja élni magát a gyermek a magyar kultúra kincseibe. Fontos, hogy rendszeresen olvass gyermekednek, de ne csak neki, vele is olvass! Mit értünk ez alatt? Van néhány olyan könyv – a SzóKiMondóka mesekönyvei mind ilyenek – amelyekben rajzok segítik a mesében előforduló szavak kimondását. Van, ahol csak rajzok vannak a szavak helyett, a mi könyveinkben a kiemelt szavakat rajzoltuk le, így a képek alapján gyermeked is kimondhatja a mesében soron következő szót. Ezáltal bevonódik, részt vesz az olvasásban, megérti annak lényegét-logikáját, és mivel sikerélménye lesz vele kapcsolatban, készül és vágyik rá. Így sokkal könnyebb lesz számára az olvasás elsajátítása, amint iskolába kerül. 

FILMEK

A könyvek olvasásánál – főleg a közös olvasásnál – egy jóval passzívabb forma, de ez is fontos, értékes, és lehet jól is csinálni. Kezdjük ott, hogy válogassuk meg, milyen filmeket nézhet gyermekünk. Ne hagyjuk magára a számítógép előtt, mert mondjuk egy olyan videómegosztó, mint a YouTube veszélyes is lehet a gyermekekre nézve. Egymás után jönnek fel ugyanis a filmek, amik kérés nélkül is elindulnak, és az eredetileg keresett tartalomtól nagyon hamar képesek eltávolodni. A másik, amit javasolok – és ezért nem leszek népszerű, tudom – hogy legjobb, ha leülsz vele végignézni a filmet azért, hogy utána megbeszéljétek az abban történteket. A mese dramatikus feldolgzása is hasznos, ha lerajzolja a főhőst, elmondja, belőle mit váltott ki a történet, vagy eljátszátok közösen a mesét. A filmek, ugyanúgy mint a könyvek, a magyar kultúra hordozói, ezért igen alkalmasak arra, hogy beavassák a gyermeket a kultúra kincseibe – szókincset tanítsanak neki, bemutassanak egy életképet, életérzést, vagy bármit, ami ránk jellemző, itthon és külföldön egyaránt. 

Itt is meg kell említsem az interaktív SzóKiMondóka filmeket, amelyek nézése során nem marad passzív a gyermek, hanem látja, hallja, kimondja a szavakat, bemutatja magán a jelentésüket, énekel, mondókázik közben, aktív részesévé válik annak, ami a képernyőn történik. 

DALOK, MONDÓKÁK

Kicsiknek a mondókák elsődleges jelentőséggel bírnak a nyelvi tanulás területén. Sokkal könnyebb nekik új szavakat tanulni úgy, ha megtanítasz neki egy hozzá kapcsolódó mondókát. A nyelvi-, zenei nevelés fontos része, mert a nyelv ritmusosságát tanítja, és sokkal szórakoztatóbb, mint szavakat önmagukban tanulni. 

A nagyobbaknak a dal lesz az az eszköz, amin keresztül külföldről is tud kapcsolódni a magyar kultúrához. Aki idegen nyelvként tanulta anno az angolt, biztosan emlékszik még az Are you sleeping (János bácsi, János bácsi, keljen fel!) kezdetű dalra, vagy a Head, shoulders, kniees, and toes-ra. A dalok követei a nyelvnek és mivel – ha jól vannak megírva – érzelmeket keltenek és közvetítenek, könnyebb és gyorsabb is kapcsolódni hozzájuk, mint egy hosszabb prózához, vagy novellás kötethez. Énekelhetők, a zuhanyba is magunkkal vihetők, sokoldalúan felhasználhatók. Ugyanakkor remek kapcsolódási pont is a másikkal, ha együtt tudjuk énekelni, vagy ha tetszik a másiknak az a dal, amit épp megmutattam neki. 

A SZAVAKAT is idetenném, mint fontos eszközöket, ami inkább a nyelvet most tanulókat, a kisebbeket érintik. A kicsiknek a képes szókártyák remek eszközök az új szavak tanulására, mert imádják rakosgatni őket, játszadozni velük. A hozzájuk kapcsolódó sikerélmény pedig – hogy pl. meg tudják mutatni magukon a jelentsüket – átlendíti őket azon az élményen, hogy elsőre nem ismerik fel a szóalakot, kíváncsiságuk kisegíti őket és vizuális memóriájuk pedig gyorsan fejlődik, ha élvezetes marad számukra a szavakkal való játék. 

ROKONOK, HAZAI SZÁLAK, HAZALÁTOGATÁSOK 

Azért kezelem egy kalap alatt ezeket, mert egyrészt összefügghetnek, másrészt nem biztos, hogy mindenkinek egyenlő arányban jut mindegyikből. A rokonokkal való kapcsolattartás például remek alkalom arra, hogy a gyermek a magyar tudását gyakorolja. Mivel ők nem értik az angolt – vagy a befogadó ország nyelvét – muszáj velük magyarul kommunikálni. 

A hazalátogatások pedig megerősítik bennünk a magyarságélményt és tudatot, segítenek a gyökerek ismeretében és ápolásában. Természetesen mindezek nélkül is remekül meg lehet tanulni idegenben magyarul, de jelen írás célja, hogy az erőforrásokat felvonultassa, amikre támaszkodhatunk és amik megkönnyítik számunkra a magyar nyelv megőrzését és átadását. 

HELYI MAGYAR KÖZÖSSÉG

Csodálatos, ha van, szerencsés, akinek része lehet jól működő helyi magyar közösségben. Annyit tennék hozzá, hogy mint az élet sok területén, itt is igaz az a mondás, hogy annyit tudsz belőle kivenni, amennyit beleteszel – érdemes tehát nyitott szívvel és elmével elmenni és segíteni, ahol lehet annak érdekében, hogy részévé váljatok és ti is visszakapjatok a közösség élményéből. 

A Bostoni magyarok példáját említeném itt meg, ahol az alapítók két témát kizártak a közösségből: politika és vallás – ha e kettőről akartál értekezni, azt az összejöveteleken kívül lehetett csak megtenni. Így nekik sikerült egy összetartó, népes közösséget formálni, ahol évről-évre vannak tömegeket megmozgató rendezvények és virágzó, sikeres magyar iskola. 

A közösség másik szerepe, hogy nekünk, felnőtteknek is élményt nyújt – hisz ha kétnyelvű házasságban élsz, meglehet, hogy csak gyerekeiddel beszélsz napi szinten magyarul, az pedig nem a te szintednek megfelelő nyelvtudás. Mikor a Pilvax színre vitte a Négyszögletű kerekerdő mesejátékot, emlékszem, mekkora élmény volt számomra felnőttekkel beszélgetni, viccelődni, együtt lenni a próbák során rendszeresen. 

KREATIVITÁS

Talán a legnagyobb kincs, ha van lehetőséged magyarul alkotni, írni, nem csak olvasni. Bármit. Verset, prózát, egysorosat. Egyszavasat. Aki kreatívan ír magyar nyelven és azon tud alkotni, abban biztosan él a nyelv és nem is fog gyengülni amíg csak kreatívan használja.

New Yorkban rendszeresen van kreatív írás az Anyanyelvmegőrzés szervezésében, én pedig olyan szerencsés voltam, hogy Lackfi Jánostól tanulhattam kreatív írást néhány hónapig. 

ÖNISMERET

Ha magyar az anyanyelved, akkor nem árt, ha magyarul szerzel magadról tudást. Az önismereti alkalmak, de maga a terápia is azon a nyelven a leghatékonyabb, amely nyelven a trauma, amit feldolgozni kívánsz megtörtént, vagy amelyen a gyermekkorodat megélted – mivel a legtöbb trauma oda vezethető vissza.

A magadról szóló felismeréseket is az anyanyelveden kell megfogalmazni, a megerősítéseket, a pszichológiai témájú könyveket sem árt, ha így olvasod. Lehet persze remek élményed a befogadó ország nyelvén is, de a tudatot befolyásolni nehezebb a tanult nyelven, mint amelyen felnőttünk. 

Ősztől, ha van rá igény, tervezek egy önismereti csoportot az OH kártyák használatával new yorki lakásunkon annak érdekében, hogy megosszam az itt megszerzett tudást, mert szerintem sokaknak tudna segíteni a problémáik kezelésében. A csoport nyelve magyar lesz és 5 főtől indul el. 

SAJÁT ERŐFORRÁSAID feltárása érdekében pedig az alábbi kérdéseket érdemes végiggondolnod: 

– Kikhez kapcsolódsz magyar nyelven?  

– Milyen élmények fontosak számodra, amik a magyar nyelvhez köthetőek? 

– Milyen erőforrásaid vannak a magyar nyelv megőrzésére? 

– Mik a céljaid a magyar nyelvvel kapcsolatban? 

– Mit tudsz tenni a céljaid elérése érdekében? 

Kezdd azzal, hogy megválaszolod magadnak, írásban ezeket a kérdéseket, és jelentkezz, ha van kérdésed, vagy szükséged van segítségre. 

Keress minket: 

Telefonon: +1 212-920-7623

Emailen: szia@szokimondoka.hu

Skypeon: szokimondoka

Sok sikert! 

Viola 

By | 2019-06-25T13:48:35+00:00 június 25th, 2019|anyanyelvmegőrzés|0 Komment

A szerzőről:

Szólj hozzá! Érdekel a véleményed!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Hallottátok? Láttátok? Készségfejlesztő kategóriában az Ország Játéka lett a SzóKiMondóka 2017-ben!

Ezt a versenyt a Játéknet találta ki eredetileg abból a célból, hogy a karácsony előtti vásárlási lázban segítsen a szülőknek eligazodni a hatalmas kínálatban. Több kategóriában lehetett szavazni és egy szakmai zsűri is bírálta a játékokat. Bíztunk ugyan magunkban, de minket is meglepett az első hely, amit elnyertünk a szakmai zsűri döntése alapján.

Az már csak hab a tortán, hogy a közönségszavazatok díját is elhoztuk, ezt nyilván neked is köszönhetjük, hiszen itt is többször hirdettük a versenyt és a linkeket, ahol leadhattad ránk a szavazatodat. Tovább: